Frelst?


Frelst?

Nej, du bliver ikke helbredt ved Guds hjælp. Ved troen på Gud.

Ja OK, disse ord kommer fra en ateist. Men jeg vil stadig bede dig lytte til mig. Jeg har skam selv flirtet med religionen, så jeg ved lidt om hvad jeg taler om. Psykisk sygdom og religion er en meget farlig cocktail. Specielt skizofrene har meget svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Hvis nogen bilder os ind at vi er besat, så tror vi på det. Og du vil komme ud for religiøse mennesker der mener at skizofreni er Guds straf eller at du er besat af dæmoner m.v.

Lad mig fortælle dig om Eva. Eva var en smuk og på mange måder en livsglad pige i starten af 30'erne, som alle kunne lide... for hun så det bedste i folk. Men hun var desværre skizofren og havde en person i hendes liv, der mente at hun var besat af noget ondt.

Eva blev født d. 1. juli 1969 og forlod os d. 23. november 2002. Hun havde haft en hyggelig aften med vennerne, havde fået lidt at drikke og fordi hun var lidt beruset, fik hun modet til at tage sit eget liv.

Eva skrev en tanke-dagbog, hun kaldte "Den Evige Rejse"
- herfra får hun det sidste ord:
Hey ven
få det bedste ud af alle situationer
Derfor vil jeg stærkt advare mod sider som http://www.psykisksyg.dk

Masser af mennesker er døde, fordi de har været i forbindelse med religiøse mennesker, der i første omgang er søde og rare og vil hjælpe dig - vil frelse dig og helbrede dig.

Jeg tror på at idéen om en Gud og det kristne netværk kan være helbredende. Du får nemlig et stort netværk af venner, som vil elske dig fordi du tror på Gud. Men hvis du ikke bliver rask, så tror du ikke nok og så kan de ikke hjælpe dig... så kan de ikke spilde tid på dig.

Hele det drama det er når du først ser andre blive frelst og så bagefter selv ser dramaet omkring dig vil fylde dig med magi og beruse dig - så du vil tro at Gud har rørt dig og helbredt dig... i hvert fald i en kort periode. Men det er tryllekunstner, menneskesindet er så nemt at påvirke og specielt os skizofrene.

Og jeg lover dig for at de religiøse også ved at du er et let offer som psykisk syg. Bare du nævner enhver form for ustabilitet i dit liv, vil de flokkes om dig som ulve. De gør det ganske sikkert ikke af ond mening, de vil gerne dele deres beruselse med dig - men det ændre bare ikke på det faktum, at det er farligt for dit liv. Vogt dig for religion i alle afskygninger.

De vil i mange tilfælde tage medicinen fra dig, for den har du ikke brug for hvis du tror på Gud og Gud vil helbrede dig. Men faktum er, at 75% af de skizofrene får tilbagefald indenfor et år, hvis de ikke tager deres medicin. Og nej, jeg er ikke stor fan af medicin, men bør vi ikke lytte til statistikken...? Jeg kender mange der har prøvet at stoppe medicinen, både med lægens hjælp og på egen hånd - og i ekstremt få tilfælde er det gået godt!

Dette gælder naturligvis også andre former for hokus pokus - selv stjernetegn. Det kan naturligvis være skægt at læse stjernetegn og mange gange kan det ramme plet. Men dengang for blot 10 år siden, hvor størstedelen af befolkningen endnu ikke havde mistet forstanden, var det virkelig kun for skæg vi læste disse stjernetegn. Nu ansætter man folk efter deres stjernetegn...?!? Og folk skifter i flæng navn pga. numerologi, lever deres liv efter et kortspil og hvad har vi ikke...!!! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, andet end hvad Thomas Hartmann har sagt om dette: "En ældgammel videnskab, fra dengang man troede jorden var flad og..." (ja jeg husker ikke resten, men du forstår forhåbentligt hvor jeg vil hen!). Men det at man føler at stjernetegn tit rammer plet skyldes en psykologisk mekanisme, der bevirker, at vi bedre husker rigtige udsagn end forkerte, og at vi hellere leder efter udsagn, der passer end dem, der ikke gør (Marks and Kammann (1980)). En anden ting der spiller ind er Barnum-effekten:

Cirkusmanden Phineas Taylor Barnum har uforvarende lagt navn til udtrykket Barnum-effekten. Hans forretningsfilosofi var, at der i alle hans forestillinger skulle være lidt for enhver smag. Barnum-effekten beskriver således den tendens vi mennesker har til at opfatte generelt udformede personbeskrivelser som værende meget personlige, fordi de rummer udsagn, der dækker enhver smag.

Hvis du ønsker at vide mere om vores (menneskets, ikke skizofrenes) skrøbelige sind og hvordan vi kan blive påvirket af tryllekunstner, så vil jeg anbefale dig at læse bogen "Bedst af alle verdener - myter i det 21. århundrede" som du kan låne på biblioteket, købe som bog eller læse gratis her:
Læs Bedst af alle verdener online!
Jeg vil egentlig gerne skrive lidt mere, jeg har skrevet om dette tidligere i min dagbog, men vil gerne føre det ind på denne side, hvor det hører til:

Jeg har meldt mig ud af folkekirken, da jeg efter lang tids søgen efter Gud ikke fandt ham/hende/den/det eller åbenbart også dem – som i guderne - ifølge det Gamle Testamente. Med lang tid mener jeg 20 år. Jeg har været bange for Gud og for at han ville straffe mig – meget bange! Så bange at det muligvis har forværret min sygdom.

Men samtidig har jeg aldrig troet på en bonus efter livet. Jeg har vist altid vidst, at man døde og så var det det. Nok også derfor jeg aldrig har begået selvmord, selvom jeg havde det så elendigt. Jeg kan stadig få selvmordstanker, fordi jeg er så ked af det, men jeg ved nu med 99 % sikkerhed, at jeg aldrig ville gøre det. Men det er måske den sidste procent der er den farlige…?

Selvom jeg altid har været skeptisk (hvilket jeg sikkert har arvet fra min mor, som dog siger, at hun tror på Gud), så har jeg altid gerne ville tro på alle mulige ting. Men jeg er godt nok blevet skuffet mange gange når det er blevet videnskabeligt modbevist – eller i hvert fald modbevist på en sådan måde, at det har overbevist mig.

Her kommer bl.a. Derren Brown ind i billedet (men også nogle andre). Jeg har set hans programmer om ”Tricks of the Mind” og jeg gider ikke lige lave en længere afhandling om hans programmer, men han viser praktisk talt hvor utrolig nemme folk er at narre. Han lavede et program om ”det overnaturlige” og fik folk til at ringe ind, hvis der skete noget overnaturligt hjemme hos dem. Rigtig mange mennesker ringede ind og fortalte at de havde set spøgelser og hvad har vi ikke, men alt det uhygge der var i programmet viste sig at være BS.

Ånden i glasset har jeg også set testet. Personerne så pladen hvor der stod ”nej” og ”ja” og alle bogstaverne. Så fik de bind for øjnene og legen begyndte. Pladen blev vendt uden at deltagerne vidste det – og sjovt nok kørte de f.eks. glasset hen hvor der burde have stået ”Ja” (fordi de ønskede at ånden svarede ”JA, jeg er her”), men nu stod der intet, da pladen var blevet vendt.
Jeg så også nogle tryllekunstnere – Michael mener de var fra Skotland, som lavede vand om til alt det folk ønskede, som gik på vandet, fik en ikke-gravid kvinde til at være gravid (de scannede hende både før og efter) og fik en blind kvinde til at se – ikke for resten af livet, men måske i en times tid. Hendes venner var praktisk talt målløse, for de havde jo kendt hende rigtig længe og hun kunne ikke se. Men disse to mænd var tryllekunstnere og intet andet! DE helbredte ikke ved hjælp af Guds kraft eller ved hjælp af okkultisme.

Folk ser det de ønsker eller gør ting, som de ikke engang selv er klar over, bare for at det skal være rigtigt!

Sådan er det også med Gud.

Og med hensyn til Biblen, så har jeg bl.a. læst Lukas evangeliet som de fleste kristne mener (anbefaler at) du skal læse først. Hvorfor ved jeg ikke, for jeg blev ikke overbevist. Jeg synes faktisk Jesus var ganske usympatisk som han fremstår. Ja, han er sød ved de svage og hjælper dem. Men de skriftkloge og ypperstepræsterne er han så uforskammet overfor. Hvorfor har en guddommelig ikke den styrke til at behandle alle godt – behandle dem med respekt og tale til dem på en pæn måde, så de kan forstå det han har på hjerte…?

Hele konceptet med at Gud er kærlighed forstår jeg heller ikke. Ja, Gud er kærlighed hvis du gør som han forlanger – og han forlanger altså nogle pænt mærkelige ting, som kristne åbenbart overser når de læser Bibelen og kun tager de ting de kan bruge.

I ”1. Korinterbrev, kapitel 14” står der:
34Som det er skik i alle de kristne menigheder, skal kvinderne tie stille ved menighedens samlinger, for det er dem ikke tilladt at tage ordet. De skal, sådan som loven siger, underordne sig. 35Hvis der er noget, de gerne vil vide, kan de spørge deres mænd, når de kommer hjem; det er ikke passende for en kvinde at tage ordet i menigheden.
36Tror I måske, at Guds ord begynder og ender med jer? 37Hvis en anser sig selv for at være en profet eller for at være åndsfyldt, så må han også erkende, at det, jeg skriver her, er en befaling fra Herren.

Men her har de fleste da… øhhh… fundet ud af at det måske ikke er så meget Guds ord alligevel, eller…? Men homoseksuelle er de fleste kristne enige om at det er i hvert fald noget værre noget, for der står jo i ”1. Korinterbrev, kapitel 6”:
9Eller ved I ikke, at folk, der lever på den måde, ikke får del i Guds rige? Tag ikke fejl! Mennesker, der lever i hor, dyrker afguder, bryder ægteskabet eller udfolder sig i homoseksuelle aktiviteter, og folk, der lader sig bruge til seksuelle perversiteter, skal ikke arve Guds rige. 10Dér er hverken plads til tyveknægte eller gerrige mennesker, drankere eller røvere eller folk, der bagtaler andre.

Men hvorfor er det om kvinder der skal tie mindre gyldigt end det om homoseksuelle? De to citater er endda fra samme ”bog” (jaja Bibelen, men endda samme skrift).

Her er det så tid til lidt humor. http://www.ateist.net/artikel/artikel_893.html

 
Nu er jeg så gået i gang med at læse lidt om ”forfalskning” af Bibelen. Det er nogle der kan hebraisk og har kigget lidt på hvad der står i vores danske Bibel og hvad der står i de gamle skrifter på originalsproget. De har så beskæftiget sig med Det Gamle Testamente.

Jeg har egentlig altid troet at Luther var den gode fyr, der lod Bibelen oversætte, så de knap så lærde også kunne forstå den. Dengang – da vi i Danmark var katolikker - foregik alt i kirken jo på latin. Det er hvad jeg husker at have lært til konfirmationsforberedelser i hvert fald, men men men…!!! Ja, han oversatte den da… men han fortolkede den lige først og oversatte hans fortolkning af Bibelen.

For i Det Gamle Testamente står der faktisk rigtig mange gange ordet ”guder” – men det kan da ikke have sin rigtighed, for vi kristne danskere er jo monoteister… vi tror på én Gud, som så er tre i én (lidt ligesom et kinderæg eller en negleklipper) - nemlig Faderen, Sønnen og Helligånden… men det er altså kun én. Så hvorfor står der flere gange guder og ikke Gud!?!

I ”1. Mosebog, kapitel 21” står der:
Herren velsignede imidlertid Sara, som han havde lovet: 2Sara blev gravid og fødte Abraham en søn i sin alderdom - på det tidspunkt, som Gud havde sagt.

Problemet er at, i den artikel jeg har læst - af folk som kan hebraisk – står der at det er en forkert oversættelse. De siger… for det første er det helt forkert at oversætte med Herren. Den Gud som vi tror på har et navn og han hedder Jahwe, og oversættelsen skal lyde: Og Jahwe havde samleje med Sara!!! (som han havde lovet: Sara blev gravid og fødte Abraham en søn i sin alderdom – på det tidspunkt, som Gud havde sagt.)

Gud hedder Jahwe ligesom der i Det Gamle Testamente også nævnes en Gud der hedder Betel (1. Mosebog, kapitel 31, vers 13). Det står der dog ikke i den danske Bibel, der står:
13Jeg er den Gud, du mødte ved Betel - det sted, hvor du gød olivenolie på stenen og aflagde løftet om at tjene mig. Forlad nu dette land og vend tilbage til din fødeegn!
Jeg er den Gud du mødte ved Betel – altså som i den eneste Gud (vi tror jo kun på én som faktisk hedder Jahwe). Men nu nævnes der en Gud ved navn Betel… i hvert fald hvis man oversætter som der står og ikke hvad kirken mener der bør stå.

Og ja, jeg tror mere på de her videnskabeligt orienterede mennesker som ikke prøver at sælge en gud, ikke engang Satan som jo også bare er en eventyrfigur.

Jeg tror ikke på noget som helst pga. alt det ovenstående (og mere til) og så samtidig med at jeg ved et rask menneske bliver psykotisk hvis personen ikke sover i 7 dage – for mig skal der kun gå 36-48 timer… ja faktisk mindre hvis jeg bare er sulten og træt… og spørg så dig selv, hvor rask er du egentlig? Hvor psykisk stærk er du? Går der virkelig 7 dage eller er tre dage med bøn og faste måske nok? Dette er nemlig en metode som Evangelist bruger som del af deres behandlingsprogram for alkoholikere, narkomaner, psykisk syge m.v. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Vores hjerner kan producere utrolige ting, hvis vi ønsker det (ubevidst) eller hvis nogen manipulerer med os. Folk der bliver helbredt ved Guds magt – ja, stemningen forlanger ligesom at du får det godt. Du har bare at blive rask, for ellers tror du jo ikke nok på Gud og det er jo skidt – man vil jo så nødig skuffe sine medmennesker.

Folk der stopper med at drikke alkohol, tage stoffer, får det psykisk bedre ved Guds magt – nej! Det handler om, at de nu har fået et godt netværk af gode venner som elsker dig – elsker dig fordi du tror på Gud ligesom dem selv. De ville ikke skænke dig en tanke hvis du ikke tror på Gud eller i hvert fald med tiden kan overbevises om at tro på Gud… hvis du ikke har det fysisk og psykisk godt er det nok fordi du ikke tror nok på Gud. Ydermere er der truslen om Guds straf, hvis du forlader netværket (fællesskabet).

Bevidst tog jeg beslutningen om at melde mig ud af folkekirken og blive ateist fra den ene dag til den anden, men det har jo ligget og ulmet længe. Jeg har søgt og fandt det ikke. Jeg er ikke bange for Guds straf mere, for han eksisterer ikke. Hvis jeg var bange for Gud, havde jeg nok ikke meldt mig ud af folkekirken. Så er man jo idiot og det er jeg måske på mange punkter, men jeg overvejer altid mine handlinger nøje.

Hvad tror jeg så på? Jeg tror på menneskerettighederne og dertil skal mine folkekirke penge gå, altså http://www.amnesty.dk Jeg tror på videnskabelige fakta og jeg tror på at vejen frem er at uddanne folk og ikke holde dem som slaver med begreber som Gud, straf og frelse. Vi behøver ikke de 10 bud, hvis bare vi tror på menneskerettighederne, vores sunde fornuft og viden.
 
For mig handler det meget om at bruge min sunde fornuft. Jeg er ikke videre videnskabeligt anlagt. Og du vil altid kunne finde en eller anden sindssyg forsker der holder med dig i dit synspunkt. Men hele spørgsmålet om det er menneskets forurening der ændrer klimaet eller om det er andre ting der spiller ind. Du kan finde forskere der tror på det ene og forskere der tror på det andet. Men et menneske (eller en rotte for den sags skyld) der er i kontakt med stærk forurening får kræft - Jorden er også en levende organisme... mon ikke den også tager skade af stærk forurening? Jeg synes det er sund fornuft, jeg synes det giver mening.
Ligeledes med Atkins-kuren, hvor du taber dig ved at spise masser af fedt kød, ost, fløde, smør, mayonaisesalater, nødder, og olier. Det er muligt at det virker og det er muligt at man taber sig - men det lyder bare ikke som sund fornuft. Det lyder mere som en flok overvægtige, der gerne vil tro det virker og ER SUNDT, fordi de så kan æde løs af alle de lækre ting :-D
 
Den største grund til at jeg ikke tror på Gud er fordi jeg ikke tror på bogen om ham. Den giver ingen mening! Hvis jeg giver et menneske penge så de kan overleve længere, så er jeg bare glad og forventer sådan set ikke tak. Så har jeg nærmest reddet et menneskeliv. Gud som har skabt det hele - ja det er da imponerende. Men han forventer at vi vier vores liv til ham, beder hver dag og gør som han forlanger. Er han ikke lidt selvoptaget? Jesus talte grimt til folk. Jeg kan godt tale pænt til mennesker jeg ikke har meget til overs for, hvorfor kan Gud ikke...? Men der er naturligvis mere i det - det vil jeg skrive om en dag jeg får lyst til det.

Jeg har brugt Bibelen på Hverdagsdansk til at citere fra, den kan du finde her:
http://www.udfordringen.dk/bibel/index.php
 
Bibelforfalskninger kan du læse om her
http://www.ateist.net/artikel/cat_index_28.html
 
Pas på dig selv - for Gud gør det ikke for dig!